ditt city, mitt city, ho chi minh city



efter att ha varit vakna i jag vet inte hur manga timmar pa hong kongs flygplats landade vi igar morse i ho chi minh city i sodra vietnam. det ar +32 grader varmt men nastan ingen sol. vi ar fortfarande likbleka allihop och folk tittar, eller snarare glor, pa oss som om vi vore nagra konstiga utomjordingar. vi sticker ut ur mangden. jag upplever ho chi minh city som en av de mest folktata storstaden jag nagonsin besokt. det ar manniskor overallt och framforallt vespor. varsta, farligaste och mest okontrollerbara trafiken jag varit med om. pa gatorna hanger vietnamieser i alla aldrar, utanfor sma "hemmagjorda" mini cafeer overallt dar dom sitter och samtalar, chillar, tar en ol och umgas. lokalbefolkningen ar fruktansvart trevliga och nyfikna pa oss. deras sprak later ungefar som "dongi dong kong pong dong dooong" hehe. sjukt kul faktiskt. trots att i stort sett INGEN pratar engelska (maste till det tillagga att inte en javla skylt ar pa engelska heller) sa vill dom alla valdigt garna att vi ska sitta ner och "prata" med dom. kommunikationen bestar saledes mest kroppssprak, leenden och skalande. fruktansvart trevliga manniskor. jag maste erkanna att jag redan ar lite smatt foralskad i staden.
igar nar vi kom hit pa formiddagen var vi halft levande. ackliga (nar duschade jag senast??), trotta, bleka och halvsjuka. men vi bestamde oss for att inte sova. vi fick i oss lite naring. bestallde in kaffe. snackade om livet och framtiden i nagon timme. madde battre - bestallde sakert minst 4 cocktails var - mar plotsligt mycket battre! blir kvar pa samma bar i ytterligare en massa timmar. strosar omkring pa de overbefolkade gatorna. bestammer oss for att ata vietnamiesisk mat. sofia overtalar mig att prova sniglar. SNIGLAR. vilket otroligt nog var jatte gott. Krabba, friterad tofu...eller var det fisk? blackfisk som ser ut som torkade kondomer. traffar tva skona dudes fran New York och Florida. Tillsammans med vara nyfunna vanner blir det ytterligare en massa ol och cocktails pa the GO GO GO...
Vi har ett pressat tidsschema och maste vara i Hanoi den 30e. Nu ska vi besoka krigsmuseumet och vara turister... vi maste tyvarr lamna ho chi minh city redan imorgon. kanns lite trakigt. men jag saknar solen och havet. nar fan far vi sola och bada?


Kommentarer
Postat av: elina

gött med nya kulturer och nya intryck!

ta hand om varandra och sup inte skallen av er.

/bygdén

2010-01-19 @ 14:45:12
Postat av: Wilda

Hoh Chi Minh är helt galet! Vad tyckte du om museumet? Jag kände mig väldigt illa berörd efteråt. Och att USA fortfarande är de som "får" lägga sig i världens konflikter! Fruktansvärt!

2010-01-21 @ 05:05:57
URL: http://wilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0